1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Resultaten voor: Drama

components/com_extendeddb/views/movies/tmpl/default.php
Sorteer op: Titel  |  Uitgave jaar  |  Duur  |  Datum ▼
Resultaten 1 - 20 van 249

Frankenstein (1931) (1931)

Klassieker over een doorgedraaide wetenschapper die een monster creeert. Mede door de fantastische make-up zet Boris Karloff een geweldige rol neer. De film behoort tot een illuster rijtje van beste films uit de filmgeschiedenis. Journalist/musicus Kevin Toma maakte ter gelegenheid van de 200ste verjaardag van de oorspronkelijke roman van Mary Shelley bijzondere muziek. Op subtiele wijze benadrukt hij het tragische aspect van het verhaal waardoor het monster menselijker en sympathieker wordt. “Ik wilde mijn muziek vooral iets onwerelds en weids geven met veel strijkklanken die niet alleen in het verhaal maar ook in de fysieke expressieve wereld van de film opgaan.”, aldus Toma. De muziek wordt live uitgevoerd aan de piano-synthesizer in combinatie met een ingetogen compositie van samples en soundscapes. Tevens houdt Toma de inleiding en een nagesprek met de zaal.

The happy prince (2018)

  • Duur: 85 min
  • Genre: Drama

Ooit was de flamboyante Oscar Wilde een van de meest geliefde auteurs van Engeland, maar nadat zijn openlijke homoseksualiteit hem in de gevangenis had gebracht, belandde hij op een zijspoor.
Als hij is vrijgelaten probeert hij nog halfhartig zijn oude leventje bij zijn vernederde vrouw op te pakken, maar als zij hem de deur wijst vlucht hij naar Parijs. Straatarm en ziek brengt hij daar zijn dagen door met Lord Alfred “Bosie” Douglas, zijn minnaar en de reden van zijn gevangenschap. Tijdens die periode is zijn lichaam verzwakt, maar hij is nog altijd scherp van geest. In het laatste tragische hoofdstuk van zijn leven observeert Wilde zijn eigen falen met ironische afstand en beschouwt hij zijn herinneringen en verhalen met onthechting en humor.

The Place (2017)

  • Duur: 105 min
  • Genre: Drama

Een mysterieuze man zit dag in dag uit aan een tafeltje in de bar The Place. Hier ontvangt hij zijn ‘klanten’, die hem vragen hun soms onmogelijke wensen te realiseren. Een mooier uiterlijk, een kind genezen, weer kunnen zien, God hervinden…de zwijgzame man ontvangt de meest uiteenlopende verzoeken. In ruil voor zijn hulp vraagt hij deze mensen iets voor hem terug te doen. Wanhopig in hun zoektocht naar hervonden geluk zijn zij soms bereid een hoge (morele) prijs te betalen. Hoeveel hebben ze er daadwerkelijk voor over om hun wensen uit te laten komen?

Tiempo compartido (2018)

  • Duur: 96 min
  • Genre: Drama

Eva (Cassandra Ciangherotti) en Pedro (Luis Gerardo Méndez) denken met hun dochtertje een heerlijk weekje door te gaan brengen in Vistamar, een all-inclusive vakantieresort. Maar al snel blijkt er iets niet te kloppen. Pedro's persoonlijke demonen komen tot leven in de vorm van een ander, mysterieus gezin. Ondertussen zal Andres, een animator in een hotel, moeten accepteren dat het thuis helemaal mis loopt, na het tragische verlies van zijn zoon.

Plaire, Aimer et Courir Vite 16+ (2018)

  • Duur: 132 min
  • Genre: Drama

Hoe veel moed is er nodig om lief te hebben? Plaire, aimer et courir vite vertelt over twee mannen die worstelen met hun onverenigbare ideeën over de liefde. Het is 1993. Jacques (Pierre Deladonchamps uit L’Inconnu du l'ac en Le fils de Jean) is een enigszins bekende schrijver, die met zijn zoontje in een Parijs appartement woont, maar niet goed weet hoe het leven verder moet. Hij ontmoet Arthur (Vincent LaCosta), beginnend filmmaker van begin twintig, die graag het gezapige bestaan in Bretagne wil ontvluchten. Kunnen liefde en passie afstand en leeftijd overbruggen? Als Arthur eindelijk in Parijs is, verliest hij zich in het heden. Maar Jacques durft daar niet aan toe te geven en ziet een liefde die geen toekomst heeft. Plaire, aimer et courir vite werd geselecteerd voor de Officiële Competitie van het Cannes Filmfestival.

Tampopo

De geliefde klassieker ‘Tampopo’, die zijn tijd ver vooruit was, is digitaal gerestaureerd terug op het witte doek. Een verrukkelijke en onvergetelijke Japanse komedie, waarin alles wat het leven de moeite waard maakt wordt gevierd en bezien vanuit voedsel. Met zijn vrolijke vermenging van filmgenres en overweldigende aandacht voor eten verenigt regisseur Jûzô Itami filmliefhebber en foodie en brengt hij een lach op ieders gezicht.

Eetcafé eigenaar Tampopo staat er alleen voor sinds haar man overleed. Haar Ramen (Japanse noedelsoep) is niet best en haar eetcafé lijkt op sterven na dood. Een rondtrekkende vrachtwagenchauffeur en zijn hulpje trekken zich haar benarde situatie aan en besluiten haar te helpen. Samen beginnen ze aan een epische zoektocht naar de perfecte Ramen. Eten wordt schaamteloos en met veel gevoel voor humor verbonden aan seks, liefde, de dood, maar ook aan bioscoopbezoek, het genot van streven naar perfectie en het belang van aandacht voor alles wat je doet. Meerdere verhaallijnen lopen door elkaar. Onvergetelijk sensueel zijn de erotische avonturen van de gourmet gangster en zijn lief. Hilarisch en soms wonderschoon zijn de sequenties over hoe etiquette en rituelen ons leven en ons eten bepalen. Alles komt samen in het ongegeneerd romantische hoofdverhaal.

Den Skyldige (The Guilty) (2018)

  • Duur: 85 min
  • Genre: Drama

Een zenuwslopend spannend debuut waarin politieagent Asger Holm vanuit de alarmcentrale de jacht opent op een ontvoerder.

In een meldkamer van de alarmcentrale beantwoordt Asger Holm een noodoproep van een ontvoerde vrouw. Wanneer de verbinding plotseling wordt verbroken begint de zoektocht naar de vrouw en haar ontvoerder. Met zijn telefoon als enige hulpmiddel begint Asger aan een race tegen de klok om de vrouw te redden. Al snel blijkt dat het misdrijf waar hij mee te maken heeft, veel groter is dan hij eigenlijk dacht.

The third murder (2017)

Prachtig gestileerd moordmysterie van de Japanse regisseur Hirokazu Kore-Eda (‘Like Father, Like Son’, ‘After the Storm’) die onlangs de Gouden Palm voor Beste Film won op het Cannes Filmfestival met 'Shoplifters'. Een advocaat verdedigt een moordverdachte die al heeft bekend, maar gaat twijfelen door wat hem allemaal wordt verteld. Hoe betrouwbaar zijn de getuigen en doet de waarheid er eigenlijk toe?

Advocaat Shigemori neemt de verdediging van moordverdachte Misumi op zich. Aangezien Misumi bekend heeft en al eerder voor moord veroordeeld werd, wacht hem de doodstraf. Shigemori kan eigenlijk niet veel meer voor hem doen. Maar dan brengen de getuigenissen van de familie van het slachtoffer en die van Misumi hem aan het twijfelen over de eerdere bekentenis van zijn cliënt. De advocaat trekt eropuit om te onderzoeken wat er echt is gebeurd, maar bij iedere nieuwe openbaring neemt zijn verwarring alleen maar toe.

Regisseur Hirokazu Kore-eda schept een intrigerende puzzel, die ons een spiegel voorhoudt over recht en gerechtigheid. De film won zes Awards bij de belangrijkste Japanse Academy Prizes, waaronder die voor Beste Film en Beste Regie.

Western (2017)

  • Duur: 121 min
  • Genre: Drama

Verbluffende en zeer spannende film waarin alles anders verloopt dan je verwacht en die niet alleen thema’s maar ook makers deelt met de film Toni Erdmann. Een groep Duitse bouwvakkers belandt in the middle of nowhere van landelijk Bulgarije. Ze moeten er een kleine waterkrachtcentrale bouwen, maar al snel verschuift alle aandacht naar de inwoners van het nabijgelegen dorpje. In de zinderende hitte van de zomer hangen macho confrontaties, romantiek en hechte vriendschappen in de lucht. Alles lijkt zo normaal. De bouwvakkers zijn wat lomp maar ook kameraadschappelijk. Alleen Meinhard, de mysterieuze loner, past niet echt in de groep. Zwijgzaam, tanig en zelfredzaam als Clint Eastwood, lijkt hij op zoek naar iets anders. Hij ontdekt als eerste het dorpje en raakt ondanks de taalbarrière al snel bevriend met een van de bewoners. Met alle gevolgen van dien… Mede dankzij het prachtige camerawerk en het fenomenale spel van onder andere Meinhard zit je twee uur lang op het puntje van je stoel.

Don't worry, he won't get far on foot (2018)

In de nieuwe film van Gus van Sant (o.a. ‘Good Will Hunting’) speelt Joaquin Phoenix de verlamde striptekenaar John Callahan, die na een ruig leven leert zijn demonen om te zetten in humor en kunst. John Callahan heeft energie voor tien, een creatief talent en een flink drankprobleem. Na een wilde nacht joyriden belandt hij voor de rest van zijn leven in een rolstoel. Het lijkt een uitzichtloze situatie, tot hij zich aansluit bij een AA-groep en vrienden wordt met zijn excentrieke coach. Bovendien ontmoet hij de vrouw van zijn leven en verwerft hij nationale faam en glorie met zijn controversiële cartoons. Gewapend met een stevige dosis sarcastische humor en snijdende eerlijkheid, weet John zijn leven opnieuw zin te geven.

Jeune femme - Montparnasse bienvenue (2017)

  • Duur: 97 min
  • Genre: Drama

Rauw drama over de in de steek gelaten Parisienne Paula, die zichzelf na een comfortabele relatie van tien jaar opnieuw probeert ‘uit te vinden’.

Paula is blut, draagt een gestolen jas, heeft een verse schram op haar voorhoofd en is behoorlijk overstuur. Tien jaar lang had ze een relatie met haar vroegere docent, nu heeft hij haar gedumpt. Als ze begint aan haar zwerftocht door Parijs ontvoert ze uit wraak zijn kat. Balancerend op het randje van dakloosheid en identiteitscrisis belandt de vroegere ‘vriendin van’ in lastige zo niet absurde situaties door zich steeds voor te doen als een andere persoon. Zo vindt Paula een baan als au pair terwijl ze zelf vaak nog handelt als een onverantwoordelijk kind en bluft ze zich door een sollicitatie voor lingerieverkoopster heen.

Dit portret van een zoekende generatie is gemaakt door een vrijwel geheel uit vrouwen bestaande filmcrew die er de Caméra d’Or mee won op het filmfestival in Cannes.

Love, Simon (2018)

  • Duur: 170 min
  • Genre: Drama

Love, Simon is een grappig en oprecht verhaal over opgroeien, en alle hectiek rondom jezelf vinden en verliefd worden.

Iedereen verdient de ware liefde. Maar voor de zeventienjarige Simon Spier (Nick Robinson) is het net iets ingewikkelder: hij moet zijn familie en vrienden nog vertellen dat hij homoseksueel is én hij weet niet wie de anonieme klasgenoot is op wie hij online verliefd is geworden. Het oplossen van beide kwesties blijkt hilarisch, angstaanjagend en zet zijn leven totaal op zijn kop. Love, Simon is een grappig en oprecht verhaal over opgroeien, en alle hectiek rondom jezelf vinden en verliefd worden.

Under the tree (2018)

Een duistere komedie uit IJsland over een typische burenruzie die op z’n zachtst gezegd nogal uit de hand loopt.

Wanneer Agnes erachter komt dat haar partner Atli vreemd gaat, zet ze hem de deur uit en houdt ze hun dochter Ása bij hem weg. Ten einde raad gaat hij terug naar zijn ouders, die verwikkeld zijn in een bizar conflict met de buren vanwege een boom in de tuin. Terwijl Atli vecht voor zijn dochter, wordt de strijd met de buren steeds grimmiger. Het gaat van kwaad tot erger. Eigendommen raken beschadigd, huisdieren verdwijnen, er duiken verborgen camera’s op en het schijnt dat de buurman is gespot met een kettingzaag…

‘Under The Tree’ is de officiële inzending van IJsland voor de Oscars komend jaar. Gewaardeerd met vijf sterren in de Volkskrant, het AD, en de Telegraaf.

Utoya 22. juli (2018)

Op 22 juli 2011 laat een zwaarbewapende rechtsextremist een bom afgaan in Oslo, waarna hij richting het eiland Utøya trekt waar een zomerkamp voor jongeren plaatsvindt. Geschokt door het nieuws uit de hoofdstad nemen de jongeren contact op met hun familie thuis om ze gerust te stellen. Ze zijn ver van het incident vandaan en veilig. Tot er opeens schoten klinken. In één take volgen we de 18-jarige Kaja die haar zusje zoekt, terwijl ze de 72 minuten durende aanslag probeert te overleven.

De toen 17-jarige Ingrid Endredrud die de aanslag in werkelijkheid meemaakte en hem overleefde hielp regisseur Poppe bij het maken van de film. Volgens haar biedt hij de mogelijkheid deze belangrijke gebeurtenis in de Noorse geschiedenis op een intiemere manier te vertellen: vanuit het oogpunt van de slachtoffers.

Oh Lucy! (2017)

Charmante tragikomedie over een onconventionele Engelse leraar die een vijftiger van een nieuwe identiteit voorziet door haar een blonde pruik en een andere naam te geven. Haar nieuwe identiteit roept bij de vrouw gevoelens op waarvan ze het bestaan niet had durven dromen.

Setsuko is een eenzame Japanse vrouw van middelbare leeftijd, vastgeroest in haar leven. Een cursus Engels en een blonde pruik transformeren haar echter in een nieuwe persoon, Lucy. Al snel wordt ze verliefd op haar leraar John (Josh Hartnett, ‘Lucky Number Slevin’). Als hij plotseling verdwijnt gaat ze samen met haar zus naar hem op zoek. Zo belanden ze van Tokio in het zuiden van Californië. In een onbekende wereld van tattooshops en morsige motels worden familiebanden en oude rolpatronen getest, terwijl Setsuko de droom van Lucy in leven probeert te houden.

‘Oh Lucy!’ is gebaseerd op de gelijknamige prijswinnende novelle van Helke Sander.

La Villa (2017)

  • Duur: 107 min
  • Genre: Drama

In een dorpje aan de kust bij Marseille bezoeken Angèle, Joseph en Armand hun ernstig zieke vader. Sinds een familiedrama twintig jaar geleden is Angèle niet meer in het dorp terug geweest. Nu vader Maurice een beroerte heeft gehad, komen verleden en heden voor de broers en hun zus samen.

Joseph is inmiddels met pensioen en heeft verbitterd zijn idealen opgegeven, terwijl Armand probeert het plaatselijke restaurant draaiende te houden. Angèle is een gevierde actrice. De drie lijken te berusten in een teleurstellend leven waar geen plaats meer is voor het dorpsgevoel van vroeger. Terwijl Maurice vegeteert, worden ze geconfronteerd met het feit dat wat vroeger was, wordt ingehaald door dat wat nu is. Schoorvoetend geven ze toe aan nieuwe impulsen.

‘La Villa’ is geregisseerd door Robert Guédiguian die eerder ‘Les Neiges du Kilimanjaro’ maakte. Met o.a. Ariane Ascaride (‘Le Ciel Attendra’) en Jean-Pierre Darroussin (‘Le Havre’).

Tully (2018)

Tully’ is een nieuw komisch drama van de makers van ‘Juno’, en een feest der herkenning voor moeders. Met Oscarwinnares Charlize Theron als de uitgebluste moeder die de poepluiers en haar levensgeluk overdraagt aan een jonge oppas.

Marlo (Charlize Theron) heeft twee kinderen (waarvan eentje met gedragsproblemen), ze heeft een man die haar nauwelijks helpt en dan is er ook nog een baby op komst. Wanhopig wordt ze ervan. Wanneer Marlo’s broer voorstelt om een nanny voor haar te betalen om zich ’s nachts over de baby te ontfermen, kan ze dat onmogelijk kan weigeren. De beeldschone Tully (Mackenzie Davis) blijkt bovendien de beste nachtnanny die een moeder zich kan wensen. Langzaam komt Marlo weer tot leven en er ontstaat een intense band tussen haar en Tully.

Guernsey Literary Society (2018)

Een Britse journaliste raakt gefascineerd door een geheimzinnig genootschap dat tijdens de Duitse bezetting op Guernsey werd opgericht. Ze besluit er een boek over te schrijven.

In de nasleep van de Tweede Wereldoorlog ontvangt de jonge charismatische schrijfster Juliet (Lily James) een brief van een lid van een mysterieuze boekenclub die in de oorlog op het eiland Guernsey werd opgericht. Haar nieuwsgierigheid is gewekt en Juliet besluit naar het eiland af te reizen. Daar ontmoet ze de heerlijk excentrieke leden van de Guernsey Literary and Potatoe Peel Pie Society, inclusief Dawsey (Michiel Huisman), de ruige en intrigerende boer die haar de brief stuurde. Terwijl de geheimen van hun oorlogstijd zich ontvouwen, veranderen Juliet’s groeiende liefde voor het eiland, de boekenclub en haar genegenheid voor Dawsey haar leven voorgoed.

De Nederlandse acteur Michiel Huisman die hier een boer uit Guernsey speelt, is vooral bekend van de tv-serie 'Game of Thrones' en de film Zwartboek.

Djam (2017)

De economische situatie op het Griekse Lesbos is precair, daarom gaat taverne-eigenaar Kagourgos niet zelf naar Istanboel om een motoronderdeel voor zijn boot te kopen – voor je het weet wordt je zaak door de banken geplunderd – maar stuurt hij zijn stiefdochter, de vrijgevochten Djam. Alles is geregeld: ze heeft geld en het hotel is geboekt. Ook moet ze nog langs familie om wat elpees met rebitika-muziek op te halen, de Griekse 'blues' waar haar stiefvader zo dol op is. Eenmaal aangekomen loopt alles anders; Djam ontmoet de jonge Française Avril, die in Turkije vluchtelingen wil helpen. Zij is echter haar geld en papieren kwijtgeraakt. en voelt zich totaal verloren. Djam ontfermt zich over haar, waarna de twee besluiten verder samen te reizen – een reis met een onvoorspelbaar verloop, vele ontmoetingen en evenzovele muzikale intermezzo's.

De Frans-Algerijnse regisseur Tony Gatlif, vooral bekend van zijn films die de Roma-cultuur tot onderwerp hebben, schreef zelf het scenario voor deze ode aan het leven, vrijheid en muziek.

Zama (2017)

  • Duur: 120 min
  • Genre: Drama

Het leven is tot stilstand gekomen voor Don Diego de Zama, gezant van de Spaanse koning in wat later Paraguay zal worden. Zijn vrouw en kinderen heeft hij al jaren niet meer gezien, en de betalingen uit het thuisland worden sporadischer en kleiner. Het wachten is op de brief van de koning die zijn overplaatsing naar Buenos Aires zal bevestigen. Maar de brief komt niet. Zama wil niet zien dat de wereld hem is vergeten. De onvergelijkbare Lucrecia Martel vertaalt de klassieke roman uit 1956 naar een sensuele koloniale dystopie. De hitte zindert, niets in de nederzetting lijkt stabiel, niemand is te vertrouwen. Zama verliest langzaam de grip op de realiteit en bijt zich vast in een hopeloze missie naar de verraderlijke binnenlanden.

Inschrijven nieuwsbrief

mod_ccnewsletter/default.php
Naam:
Email:

U bent bezoeker

Woensdag, 26 September 2018

Twitter

mod_wdstwitterwidget/default.php
Je kunt het zo gek niet verzinnen of we laten het de komende weken zien; van de Japanse klassieker Tampopo tot de d… https://t.co/Nj7sfJdC8b
Vanavond is The Third Mulder te zien: een Japans moordmysterie. De film won zes Awards bij de belangrijkste Japanse… https://t.co/pH7VqctElb
Third Floor Webdesign Eindhoven